Case: Telia Carrier Declarations

P8250114_yrvind_crop.jpg
 

Visa vad du står för

Att säga att du är bäst gör inte att folk tror dig. Även om det är sant. Det blev en utmaning för Telia Carrier som trots att de rankas som #1 bland globala IP-backbone, ändå kämpade för att särskilja sitt erbjudande. Vi föreslog att de skulle sticka ut genom sin attityd istället. I en serie om sex filmer lät vi inspirerande människor, som valt att gå sin egen väg, personifiera vad Telia Carrier står för. Först ut var Sven Yrvind.

Attityd är något som Yrvind har gott om. Han har ägnat sitt liv åt att bygga båtar och segla världen runt. Vid 78 års ålder förbereder han sitt nästa stora äventyr: en seglats från Irland till Nya Zeeland i en 4-metersbåt. 

Den publicitet som dessa filmer fick var överväldigande. Mer än 2,5 miljoner visningar online, en rejäl ökning i varumärkeskännedom och ett nytt sätt att prata med kunderna om vad som verkligen är viktigt när det gäller att välja IP-backbone.

Om Telia Carriers ’The Carrier Declarations’

Varje Carrier behöver regler att följa. En uppsättning principer som definierar vad riktigt bra infrastruktur för internet är. Och hur man bygger den globalt. När vi utvecklade The Carrier Declarations var målet att skapa en standard för carrier-branschen. Genom att följa och utveckla strategin år efter år har Telia Carrier nått nivåer långt över förväntan. Borta är rollen som högteknologisk, produktdriven aktör. Nu är de världsledande och en föregångare för hur varje carrier borde agera. Och det är dessutom en utmärkt grund att bygga spännande kommunikation på!

 
 
 
TeliaDominoes_lily2.jpg
 
 

1,5 dagar, 15K dominos, 1,5 miljoner visningar

Telia Carriers Declarations har lagt grunden till mycket framgångsrik kommunikation under de senaste åren. Men 2017 behövde de en ny gnista.

Därför letade vi reda på människor som förkroppsligar var och en av de sex principerna och lät dem berätta sin historia. Resultatet är sex kortfilmer och sex inspirerande berättelser.

Vi började med världens mest uppkopplade man och en 78-årig äventyrare. Sen träffade vi Lily Hevesh som ägnade 1,5 dagar åt att bygga Internet i form av 15 000 dominobrickor. Det visade sig att Internet älskade det. Videon hade redan fått över 1,5 miljoner visningar under sin första vecka.

Resultaten för Telia Carrier är tydliga: en dramatisk ökning av webbtrafiken, brand awareness och potentiella nya kunder som vill veta mer om Telia Carrier. Det skulle vara lätt att kalla det en dominoeffekt… (sorry). 

Om Telia Carrier declarations

När vi utvecklade Carrier declarations var målet att sätta ribban för Carrier-industrin. Vi skapade alltså regler att följa som definierar premium Internet-infrastruktur och hur man bygger den globalt. Efter år av nära samarbete bidrog denna strategi till att Telia Carrier nådde nivåer utöver förväntan. Borta är rollen som en högteknologisk, produktdriven aktör. Istället rankas de som nummer ett i branschen och är ett föredöme som exemplifierar hur varje Carrier borde agera.

 
 

 

Case: Quicke

Q.jpg
 

Work smarter, not harder

Jordbruk är hårt arbete, även i dag. Quicke, en världsledande tillverkare av traktorutrustning, ville ompositionera sitt varumärke mot den moderna bonden. Eftersom big data har en stor roll att spela för att maximera en gårds produktion syftar Quickes produkter och tjänster till att lotsa gårdarna in den digitala tidsåldern. Att hjälpa bönderna att arbeta smartare, inte hårdare. Vårt budskap var just detta.

Work smarter. Not harder.

Hilanders utvecklade varumärkesstrategi och ny visuell identitet för att kommunicera Quickes nya position. Vi lanserade en ny webbplattform, design och implementering i samband med lanseringen av ett nytt sortiment IoT-baserade tjänster och produkter. Med fokus på fördelarna med digitalisering på gårdar går Quicke bortom frontlastare till ett erbjudande laddat med intelligens.

 

kombo_new.jpg
 
 

 

Case: Net Insight

GettyImages_166272757.jpg
 

Doing much more than it says on the box

Net Insight hade, liksom många andra företag med teknik i DNA:t, främst presenterat ett dominerande produktfokus med betoning på tekniska detaljer. Med andra ord, lådor. Massor av lådor med blinkande ljus. Men som världsomspännande ledare som hjälper sändare och innehållsägare att förändra mediasändningen – särskilt för livehändelser – vände Net Insight sig till Hilanders för få hjälp med att skapa en ny identitet. 

Tekniska erfarenheter

För att om placera Net Insight som premiumleverantör av framtida medietransportlösningar, skiftade vi deras innehållsinriktning från de saker de gör, till de värden de levererar - enkelhet, effektivitet, erfarenhet. Och vi etablerade en ny visuell identitet för att reflektera detta, en som omfattar både ny logotyp, mallar, webbplats och investerarwebbplats. Framförallt en ny visuell identitet som ger visuella signaler och bilder som fångar omedelbarheten av en levande händelse och låter ett enda core message anpassas till olika marknadsbehov. Net Insight kommunicerar nu sina verkliga identitet, inte som ett ingenjörsföretag, utan som en dynamisk ledare av en marknadsomvandling.

setnew2.jpg
posters.jpg